N-VA Meerhout kaart problematiek rond begraafplaatsen Meerhout aan.

Op 13 augustus 2021

De respectloze wildernis op het kerkhof centrum Meerhout is niet het enige probleem.

Wat een mooie rustige oase voor onze dierbare overledenen zou moeten zijn, is helaas een doorn in het oog van menig Meerhoutenaar.

Op diverse lokale FB groepen werd de voorbije weken druk gepost over de schrijnende situatie op de oude begraafplaats aan de Sint Trudokerk. Onkruid tiert er welig tussen de graven. Graven en paden zijn in verval of zijn verzakt, een troosteloze aanblik die ook onze mandatarissen niet is ontgaan.

Beide raadsleden plaatsten reeds meermaals vraagtekens bij  het beleid van de groendienst of beter bij het gebrek aan beleid bij onze groendienst.

Helaas is dit niet het enige probleem op het kerkhof.

Op een geheime zitting van 28 september 2020, stelde onze fractievoorzitter Walter Verbraeken zich vragen bij het open laten liggen van graven voor een bijzetting.  Aanleiding was een bijzetting van een overleden partner in een concessie.  Daags voordien werd het urnegraf open gemaakt , de urne die zich er reeds in bevond zou tot aan de begrafenis onbeschermd zijn.

De familie maakte zich zorgen en vroegen om een oplossing , die er helaas niet bleek te zijn. Op vraag of de urne niet in bewaring kon blijven tot het moment dat het graf weer dicht werd gemaakt was het antwoord van Schepen Hannes dat dit grafschennis is . Geen oplossing  en een te betreuren antwoord, zeker in tijden dat er meer en meer vandalisme op kerkhoven gebeurt.

Ander punt tijdens deze zitting achter gesloten deuren, uit respect voor onze doden, was het verontrustend nieuws dat er menselijke resten gevonden waren tussen de graven. Tanden en beenderen waren boven gekomen. Op de vraag hoe dit mogelijk was bleef de meerderheid het antwoord schuldig. De resten van de overledenen worden bij het ontruimen van de graven ondergebracht in een knekelput of beenderhuis, gezamenlijk graf of ossuarium. Maw de menselijke resten worden geruimd uit de grond. Helaas moesten we vaststellen dat dit gebruik zich in onze gemeente niet voordoet. Geen van bovenstaande plaatsen zijn aanwezig. Op vraag wat er dan wel gebeurt blijft ook hier de meerderheid het antwoord tot op vandaag schuldig.

Menselijke resten, meters onkruid, het respect is hier ver zoek. De beleidsvoerders van onze gemeente verzaken hiermee aan hun plicht erop toe te zien dat er geen wanorde heerst op onze begraafplaatsen en dat er geen handelingen gebeuren die in strijd zijn met de eerbied voor onze doden.

N-VA Meerhout vraagt onmiddellijke actie, het opstellen van een verplicht draaiboek voor het ruimen van graven en het onderhoud van het kerkhof uit te voeren zoals verwacht wordt. Geen eindeloze excuses en dit ter aller tijden…niet enkel wanneer de situatie op sociale media wordt aangekaart. Onze fractie heeft de problematiek geagendeerd voor de gemeenteraad van september .

Hoe waardevol vond je dit artikel?